Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

(Online) Marketing definities

Overzicht van marketingdefinities, binnen onze eigen website:

Marketing: samentrekking van "market" en "getting".  Alle activiteiten dat een bedrijf moet doen om de verkoop van diensten of producten te verhogen, bevorderen of stimuleren.

Marketingmix: de mix van tools die een bedrijf gebruikt om de marketingstrategie te bepalen.  Deze tools zijn de vroegere 4 P's dat nu al lang is uitgebreid.

Marketingstrategie: u werkt als bedrijf een strategie uit via uw marketingplan en met behulp van de P's om uw markt te kunnen bepalen en te veroveren.

Marketingconcept: Hoe gaat u de markt benaderen? Hoe kan u best de behoeften van de klanten prikkelen en bevredigen? Doel: zoveel mogelijk afzet en omzet genereren

De P's: Deze P's zijn van belang om uw markt te bepalen.  De 4 p's zijn: Product, Prijs (price), Plaats (place) en Promotie (promotion + PR).  Later uitgebreid met Personeel (People), Physical Evidence (hoe ervaart men de fysieke omgeving) en Proces (aankoopproces door consument, service...)

Marketing segment: Geen massamarketing, maar het opsplitsen in doelgroepen.  Welke marktvorm wilt u hanteren?  Wie wilt u bereiken met uw dienst of product?  Zit u in een nichemarkt (klein deel v.e. markt voor specifieke behoeften), een monopolie, een polypolie (veel aanbieders: homogeen of heterogeen) of een oligopolie (paar aanbieders)

Homogeen product: deze worden aangeboden door voldoende producenten of distributeurs en in voldoende kwantiteiten of hoeveelheden, bvb: suiker.

Heterogeen product: Goederen of diensten die door de consumenten als "anders" worden ervaren.  Er zijn dus verschillen t.o.v. een andere aanbieder.  Bvb: een auto

Online Banners: dit zijn reclame boodschappen op het internet of op een website, meestal een advertenties- of directory website.  Ook advertentie genoemd.  Door hier op te klikken wordt de boodschap door de adverteerder kenbaar gemaakt aan de bezoeker.

Online marketing: de volledige marketing uitgewerkt op een digitaal of online platform.  Voorbeelden zijn: SEO, mailmarketing, social media, online reclame of banners plaatsen (directmarketing), affliate marketing, virale marketing...

Virale marketing: richt zich op consumenten. Viraal (als een virus) verspreiden van een boodschap, product of dienst d.m.v. of met behulp van Sociale media

Mailmarketing: is een vorm van "directe" online marketing waarbij nieuwe of bestaande klanten worden overtuigd over een dienst of product of waarbij nieuwe (potentiële) klanten kunnen worden overtuigd.

Affiliate marketing: De affiliate marketeer kan betaalt of beloond worden door de adverteerder die op de affiliate website adverteert.  Elke keer dat er geklikt wordt op deze ad of banner, zit er een stukje vergoeding voor u als "affiliate" bij.  Bvb: op verkopen, een lidmaatschap of een lead.

Indien u graag met ons wilt samenwerken als externe partner om uw (online) marketing te bekijken en bij te sturen (waar nodig) dan kan u ons bereiken op +32 /474 03 33 83 of langs het contactkanaal, waar u uw gegevens metten kan achterlaten.  Wij contacteren u dan zo snel mogelijk.